Een creatieve side hustle starten vanuit je hobby lijkt misschien eenvoudig, maar er komt veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken.
In deze blog neem ik je stap voor stap mee en deel ik 20 belangrijke lessen die je helpen om een succesvolle creatieve business op te bouwen met je eigen creatieve website of product.
We kennen allemaal de standaard stappen zoals:
Stap 1) Bouw een sterke basis voor jezelf en je business
Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker je opvalt. Maar durf ook buiten de box te denken.
Ga niet exact hetzelfde doen als iemand anders, maar maak een eigen branding.
Een duidelijke naam, logo en kleurenschema maken je herkenbaar. En voer dit zoveel mogelijk online en offline door.
Stap 2) Test de markt uit
Natuurlijk wil je iedere hobby uitbuiten. Maar niet iedere hobby is een goede side hustle of creatieve business en past bij jou om uit te bouwen.
Kijk naar je kwaliteiten en beschikbare tijd die je in de hobby kunt stoppen om dit uiteindelijk uit te kunnen breiden naar een business on the side. En bewaak de kwaliteiten die je daarbij nodig zult hebben om die te ontwikkelen. Ga bijvoorbeeld niet kleien, als je motoriek niet zo sterk is of als je die kunst niet wil ontwikkelen.
Kies vooral iets waar je ‘passie’ of gewoon plezier in hebt, maar vergeet ook niet de markt te onderzoeken.
Heb je een hele kleine niche uitgekozen? Dan is het bijvoorbeeld lastiger om een breed publiek aan te trekken.
Heb je een te grote niche? Dan is het weer lastiger om een algemeen productaanbod neer te zetten.
Onderzoek het internet of er andere aanbieders aanwezig zijn die ongeveer hetzelfde verkopen als jij wil en onderzoek wat er beter kan, waar je beter in bent of wat je sneller kunt leveren.
En voordat je begint: test je ideeën eerst uit op kleine schaal. Vraag mensen in je omgeving om feedback en kijk of er interesse is via social media of internet fora.
Stap 3) Maak een professionele website en ontwikkel deze en investeer in je online kanalen
Verdiep je in webdesign skills of sta ervoor open om deze te verbeteren. Zoek een cursus, bekijk tutorials, kies een eenvoudig thema, leer over serverinstellingen, verzending, webshop bouwen, marketing, seo en meer! Gebruik platforms zoals WordPress, Wix of Shopify om je website te bouwen als je ondersteuning hiervoor nodig hebt.
Of schakel een professioneel webbureau in om je te ontzorgen.
SEO is key! Gebruik zoekwoordenonderzoek om de juiste termen te vinden waarmee je doelgroep zoekt en creëer waardevolle content. Zo helpt een blog je om je expertise te tonen en beter online vindbaar te worden.
Investeer in je social media content en maak hier voldoende tijd voor.

Voordat ik deze website bouwde, heb ik jarenlang als webdesigner gewerkt en heb ik mezelf verdiept in alle facetten rondom online marketing en grafisch ontwerp. Daar heb ik veel lessen uit gehaald voor mijn eigen website. Lees hier hoe mijn proces verliep: Creatief ondernemer worden: illustrator + webshop beginnen.
Hier heb je 20 waardevolle en ongebruikelijke lessen
Maar er zijn ook minder opvallende tips waar je rekening mee moet houden bij het opstarten van een side hustle of creatieve business.
Veel creatievelingen dromen ervan om hun talenten te monetizen, maar het pad naar een winstgevend bedrijf zit vol onverwachte lessen.
Hier zijn 20 waardevolle inzichten die je helpen om van je hobby een serieus bedrijf te maken.
1. Je eerste klanten zijn geen vreemden
Vaak komen je eerste kopers uit je netwerk: vrienden, familie, collega’s of kennissen.
Maak daar slim gebruik van. Heb je tijd of centjes geïnvesteerd in de eerste 3 stappen in deze blog? Maak dan gebruik van je eigen netwerk om je product aanbod te slijten.
Vraag naar waardevolle feedback bij de eerste producten en neem alles met een korreltje zout. Wees kritisch op de feedback die je ontvangt – niet iedereen wil je namelijk zien slagen – maar trek er waardevolle lessen uit.
En stop dat weer terug in de productontwikkeling.
2. Niemand wacht op jouw idee – jij moet ze overtuigen
Zelfs als je iets geniaals bedenkt, moet je het vermarkten.
Mensen moeten eerst overtuigd worden van de waarde. Dat is iets waar je goed over na moet denken.
Wat heb jij extra te bieden dan je buurman? Waar zit jouw kracht? Wat maakt jouw en jouw product uniek?
En hoe beschrijf je dat?
3. Je bent er nooit volledig klaar voor
Niemand voelt zich ooit 100% voorbereid. Begin gewoon en leer al doende.
Dit is persoonlijk een groot struikelblok voor mij geweest. Ik voelde me namelijk nooit echt ready. Als ik nog maar eerst aan mijn teken skills werk. Of ik weet nog niet voldoende van dit onderwerp af.
Je leert eigenlijk het meeste door het gewoon te doen.
4. Je zult (veel) fouten maken. Dat is gewoon een gegeven
Voor mij zitten de fouten en grootste lessen in het ontwikkelen van producten. Ontdekken op welke wijze ik mijn tekeningen kan omzetten in drukwerk. Daar is bijvoorbeeld bij het laten drukken van kaarten al eens misgegaan. Ik heb daarbij bijvoorbeeld onscherpe kaarten ontvangen, waar je verder niks mee kunt. Wat ik hieruit haal is het volgende: beter opletten bij het bestellen van drukwerk en dubbele checks doen op kwaliteit voor het bestellen. Zorgen voor een hogere DPI van het drukwerk bijvoorbeeld.
Niemand begint een idee of shop zonder fouten. Zoals bij stap 1 is het vragen van feedback van mensen altijd wenselijk, sta open voor de feedback van mensen en probeer dit bij iedere bestelling of productontwikkeling te verbeteren.
5. Negeer je perfectionistische brein en probeer het eerst 100 keer
Dit is de belangrijkste les eigenlijk van allemaal: ‘Je eerste versie mag ruw zijn.’
Wacht niet te lang, want dan start je nooit. Ga er vanuit dat ieder eerste idee niet meteen het beste idee was. Ga ervanuit dat je eerste product niet je beste zal zijn. Je leert en ontwikkelt door te doen. Keep going!
Ga uit van de ‘100 method belief’. De 100x Method, oftewel The Rule of 100, betekent dat je bereid moet zijn om iets minstens 100 keer te doen om er goed in te worden. Dit principe draait om consistentie en herhaling: door een vaardigheid vaak te oefenen, verbeter je jezelf en vergroot je je kansen op succes. Dit geldt voor allerlei gebieden, zoals schrijven, marketing, ondernemen of sport.
De kern van deze methode is volharding— zelfs als je in het begin geen directe resultaten ziet.
Door de taak 100 keer te herhalen, ontdek je wat werkt, verfijn je je aanpak en bouw je duurzame vaardigheden op.
It’s only hard because you don’t do it. You don’t do it because it’s hard. Try it out 100 times then see how you feel.
6. Je moet leren verkopen, ook als dat ongemakkelijk voelt
Creatieve mensen vinden verkopen vaak moeilijk, maar zonder sales geen business. Leer het! Verdiep je in het overtuigen van mensen.
Leer schrijven, denk na over hoe je zaken wilt verwoorden en probeer verschillende dingen uit.
7. Gratis werken kan je bedrijf lanceren – maar ook ten onder brengen
In het begin zul je worstelen bij het krijgen van nieuwe klanten. Sommige creatieve mensen kiezen er daarom voor om gratis producten te lanceren of bepaalde werkzaamheden gratis weg te geven. Natuurlijk kan dit een ‘lokkertje zijn’, maar kan er ook voor zorgen dat je een lange tijd niet kunt opschalen. Of je trekt juist de mensen aan die alleen voor het gratis artikel komen.
Geef je product of dienst daarom alleen gratis weg als het je helpt om geloofwaardigheid en klanten te winnen.
8. Mensen kopen graag van mensen – focus je op het overbrengen van emotie
Jouw persoonlijke verhaal en passie maken het verschil, niet alleen de functionaliteit van wat je verkoopt. Mensen kopen namelijk liever van andere mensen in plaats van bedrijven. Maak het persoonlijk en durf jezelf te laten zien.
9. Je website is je winkel – optimaliseer die
Een niet-geoptimaliseerde of trage website kost je klanten. SEO, conversie-optimalisatie en een sterke ‘over mij’-pagina zijn essentieel. Dit sluit een beetje aan op de vorige tip, laat jezelf zien.
10. Wees geduldig en verwacht niet meteen succes
Contentmarketing werkt, maar heeft tijd nodig.
Bloggen, video’s maken of Instagram groeien is een lange termijnstrategie.
Verwacht geen wonderen in één maand. Maar trek er ruim de tijd voor om je eerste resultaten te verwachten. Wil je meer resultaat in een kortere periode? Maak dan meer tijd vrij om resultaten te kunnen bereiken, zodat je meer content kunt maken en meer kunt optimaliseren.
11. Tijd is je kostbaarste bezit
Investeer in systemen en tools om processen te automatiseren. Minder rompslomp betekent meer creativiteit. Als creatieve starter zul je in het begin bijna alles volledig zelf moeten doen. Jij bent diegene die zakelijke beslissingen moet nemen, marketing moet uitvoeren, productontwikkeling zult moeten doen en informatie zal verzamelen voor alles wat je nog niet weet.
Dit omdat je vaak niet een al te groot startbudget hebt.
Investeer niet gelijk in alle dure apparaten, maar begin met hetgeen wat je al hebt.
En schrijf op wat je graag in de toekomst nodig zult hebben.
Als creatieve starter zul je in het begin bijna alles volledig zelf moeten doen, kijk dus meteen naar de zaken die je kunt automatiseren.
12. Connect met andere creatieve mensen of bedrijven
Concurrenten zijn namelijk geen vijanden. Samenwerkingen met anderen in je niche kunnen je sneller laten groeien dan een eenzame strijd. Verdiep je in linkbuilding, sluit je aan bij forums, reageer op anderen in je niche of online. En kijk of je kunt samenwerken met anderen.
13. Social proof
Zorg ervoor dat mensen kunnen reageren op hetgeen wat je te bieden hebt. Kan iemand een like button achterlaten, reageren onder berichten of een review achterlaten? Verzamel zoveel mogelijk reviews.
Heb je een slechte review gekregen? Reageer dan altijd, negeren is het ergste wat je kunt doen.
Laat zien dat je iedere review of mening waardeert en probeer er een les uit te halen.
14. Slechte klanten kosten je meer dan ze opleveren
Durf ‘nee’ te zeggen tegen klanten die niet bij je passen. Ze slurpen je energie op. Doe je bijvoorbeeld veel creatieve opdrachten op maat en heb je steeds een klant die 1000 wijzigingen wil doorvoeren?
Kijk scherp naar je tijdsinvestering en hetgeen wat je terugkrijgt uit de opdracht. Is dit een opdracht die je carrière verder kunt helpen? Dan is het wellicht de tijdsinvestering waard. Is het een kleine opdracht voor weinig geld, met veel – onrealistische – eisen en wensen? Dan kan je ze beter kwijt zijn.
15. Wees flexibel, maar niet stuurloos
Feedback is belangrijk, maar blijf bij je visie. Laat je niet telkens afleiden. Weet waar je naartoe werkt.
Is dat parttime werken in je fulltime job. Is dat ervoor zorgen dat je compleet financieel zelfstandig kunt zijn? Is dat het grootste platform online worden in jouw niche?
Stel doelen voor jezelf en werk hiernaar toe.
16. Wacht niet op inspiratie
Wachten op inspiratie is een valkuil. Regelmatig publiceren of werken aan je business zorgt voor groei. Plan vaste blokken in je agenda in. Bijvoorbeeld elke dinsdagavond tussen 19:00 – 21:00 werk ik aan mijn hobby/creatieve side husstle.
Maakt niet uit welke taak, maar pak op waar je de vorige keer gebleven bent.
17. Laat je niet uit het veld slaan!
Je mindset bepaalt je succes. Twijfel en faalangst kunnen je saboteren. Werk aan je zelfvertrouwen en ondernemersmentaliteit. Geef niet op na fouten, vertrouw op het proces. Ga door waar anderen afhaken of wanneer ze niet in je geloven.
Vertrouw op jezelf. Dat is het enige wat je nodig hebt om er iets van te maken.
Je leert door te doen, ook al faalt jouw idee en ga je 10 keer op je bek, er zijn altijd nieuwe kwaliteiten die je ontdekt, lessen die je leert en mensen die je ontmoet die een positief effect kunnen hebben op je leven. Durf hierop te vertrouwen.
Do it scared. But do it anyway. Blijf bang, maar zet wel de stappen die nodig zijn om je creatieve side hustle te lanceren.
18. Durf een eerlijke marktprijs te vragen. Weet wat je waard bent
Durf een eerlijke, maar stevige prijs te vragen. Vooral als je al wat kwaliteit hebt geproduceerd. Durf ook tussendoor je prijzen te verhogen.
Je investeert tijd, moeite en ontwikkelt met de tijd je creatieve kwaliteiten.
De prijzen die je in het begin hanteert, hoeven niet de prijzen te zijn waar je mee eindigt. Je prijs stijgt mee, op basis van je ontwikkeling. Durf hierachter te staan.
19. Blijf plezier houden in wat je doet, dat straalt door in je werk
Mensen voelen zich eerder aangetrokken tot positiviteit. Blijf tijdens het hele proces plezier uitstralen. Geniet van wat je maakt en wat je doet.
20. Link met birdfuse
Door deze stappen en lessen te volgen, leg je een sterke basis voor een succesvolle creatieve side hustle. Op birdfuse ben ik als illustrator en creatief persoon altijd op zoek naar leuke, gezellige en creatieve mensen om mee te linken. Om bijvoorbeeld tips mee uit te wisselen of om mee samen te werken.
Link met mij via Instagram. Of stuur een e-mail naar hellobirdfuse@gmail.com voor een optie om samen te werken. Bijvoorbeeld voor whole sale producten of een partnership voor het co-schrijven van artikelen.
Mis je nog meer belangrijke, ongebruikelijke tips in dit artikel? Voeg ze toe in de comments!